City Break in Atena, Stockholm, Madrid, Napoli, Paris sau Sankt Petersburg
Pentru cei care apreciaza arta contemporana oferta de fata ia forma unei ocazii inedite de a descoperi o intreaga lume subterana creata prin insertia lucrarilor de arta in contextul urban; Culori, mozaicuri, instalatii, sculpturi, fosile, schite, toate evocand perioade istorice, ori personaje marcante aflate sub influenta noului. Intrebarea vine firesc: muzeu sau galerie de arta? Raspunsul nostru: amandoua!
Atena
Daca Atena ne-a obisnuit cu imaginea de suprafata, cu specificul originii culturii si a civilizatiei occidentale, atentia ne poate fi mutata, in egala masura, si sub pamant: un exemplu relevant in acest sens este metroul. Aprobat de UNESCO, turul statiilor din Atena include analizarea relicvelor si a ruinelor de o deosebita importanta. Acestea dateaza din perioada Greciei Antice si au fost descoperite in urma sapaturilor destinate construirii caii urbane subterane. In timp ce calatoriti cu metroul, ori va plimbati de-a lungul peroanelor, observati sau vizitati patru dintre cele mai importante situri de excavare ale orasului (statiile: Akropoli, Syntagma, Monastiraki, Kerameikos) pentru a afla cat am mai multe informatii despre imaginea Atenei la acea perioada.
In momentul construirii retelei de metrou din Atena, a fost lansat un proiect de excavare pe scara larga, care a scos la iveala aproximativ 50.000 de descoperiri arheologice.
Recomandarea noastra este sa incepeti turul la statia de metrou Acropolis. Aici se gasesc dovezi ale mormintelor, caselor, atelierelor si bailor care dateaza din Perioada Heladica (2800-1060 î.Hr.). Continuati cu statia Syntagma pentru a vedea sculptura din Perioada Clasica (490-336 î.Hr.), ruinele unui cimitir din Perioada Miceniana (1550-1175 î.Hr.), complexul de bai romane si o sectiune a unui apeduct. La jumatatea drumului puteti lua o pauza de cafea (specific greceasca, puternica) la una dintre cafenele din jur, apoi sa continuati pana la statia Monastiraki, unde poate fi admirata o albie, presupusa parte a vechiului Râu Iridanos. Cartierul este plin de viata, se crede, inca din Perioada Miceniana, lucru sustinut prin intermediul cladirilor, atelierlor si sistemelor de alimentare cu apa care au fost descoperite in acest loc. In zona au fost realizate unele dintre cele mai importante sapaturi arheologice, iar ruinele dateaza inca din secolul al VIII-lea. Ultima oprire este in statia Kerameikos, unde a fost decelata o portiune considerata ca apartinand unui dintre cele mai importante cimitire din antica Atena. Au fost examinate circa 1200 de morminte cuprinse intre secolul al VII-lea î.Hr si Perioada Romana (146 î.Hr.–330 d. Hr.), precum si practici de inmormantare care dateaza de la inceputul Razboiului peloponesiac (431-404 î.Hr.).
Stockholm
Sistemul de metrou din Stockholm este cu adevarat unic. O suta de statii, fiecare dintre acestea fiind marcata cu creatii exceptionale, atat pe peron, cat si pe pereti. Din 1957 artistii au jucat un rol esential la momentul construirii noilor statii de metrou. Si chiar si cele mai vechi, construite fara planificarea unei personalizari, au fost modificate prin adaugarea statuilor, a picturilor murale si a instalatiilor.
Turul metroului din Stockholm se aseamana, in esenta, cu o vizita la cea mai lunga expozitie de arta din lume. Iată doar cateva exemple:
„Stadion” – „Linia rosie”
Artistii statiei, Ake Pallarp si Enno Hallek, nu numai ca isi doreau sa introduca cerul sub pamant, ci si sa reaminteasca pasagerilor semnificatia si importanta Stadionului in istoria sportului. In apropierea acesteia se afla Stadionul Olimpic din Stockholm, locul de desfasurare a Jocurilor Olimpice din 1912 si, anual in perioada cuprinsa intre 1913-1965, finalele competitiilor de bandy suedez. In prezent Stadionul inca este una dintre marile arene ale orasului si gazduieste cu regularitate evenimente sportive si concerte.
„Solna Centrum” - „Linia albastra”
Initial, peretii urmau sa fie pictati doar cu verde si rosu. Astfel ca restul detaliilor au fost improvizate de artistii Karl-Olov Bjork si Anders Aberg. Acestia au adaugat imagini care ilustrau cele mai dezbatute probleme sociale ale anilor `70 din Suedia: mediul inconjurator, exploatarea forestiera si depopularea zonelor rurale.
„Solna Strand” – „Linia albastra”
Opozitia dintre imaginea cuburilor ceresti care ies din tavan si cea a pesterii intunecate este caracteristica artei Takashi Naraha. Artistul japonez foloseste in mod frecvent tema „ying si yang” in lucrarile sale.
Statia este un element bazal in cariera sa, existand permanent un echilibru intre lumina si intuneric, in felul in care cuburile reflecta cerul senin, iar cubul negru, aflat chiar la exteriorul intrarii, introduce asemanarea cu o pestera intunecata.
„Tensta” – „Linia albastra”
Impreuna cu Arne Sedell si cu fratele ei Lars, Helga Henschen a lucrat peste un an la simbolurile de animale si frunze pentru a transforma initialul alb stralucitor. Zona Tensta a avut intotdeauna majoriatatea locuitorilor sub specificul de emigranti, astfel ca artistii au dorit ca statia sa confere sentimentul de confort, indiferent de provenienta calatorului.
„Tekniska Hogskolan” – „Linia rosie”
Kungliga Tekniska Högskolan (KTH Royal Institute of Technology) a fost infiintat in 1827, avand absolventi celebri precum: Christer Fuglesang, Dolph Lundgren si Anette Scheibe. In 1973, Tekniska Högskolan a obtinut propria statie de metrou, spre bucuria studentilor si a profesorilor sai.
Statia se declara, intr-un mod previzbil, o apreciere generala asupra descoperirilor stiintifice. Cea mai captivanta imagine este, probabil, cea a celor cinci poliedre regulate, fiecare reprezentand unul dintre cele cinci elemente ale lui Platon: foc, apa, aer, pamant si eter.
Veti gasi, de asemenea, reproduceri ale: teoriei heliocentrismului lui Copernic, celor trei legi de miscare ale lui Newton si ale incercarilor lui da Vinci de a crea un vehicul aerian.
Madrid
Sistemul de metrou din Madrid este unul dintre cele mai ieftine mijloace de transport in comun. Exceptand specificul rentabil pret-calitate, Statia Carpetana a devenit semnificativa pentru ramasitele paleontologice conservate in aceasta regiune subterana, in urma excavatiilor descoperindu-se peste 5000 de fosile datate cu aproximativ 14 milioane de ani in urma.
In ianuarie 2008 au avut loc lucrari de modificare a statiei, in urma carora au fost montate replici ale unor fosile, statia luand aspectul unui muzeu care cuprinde diferite zone sau perioade. Pasagerii pot gasi panouri explicative in timp ce parcurg traseul de-a lungul cadrelor cu flora si fauna.
Napoli
Printre punctele de atractie ale orasului Napoli se afla si reteaua de metrou. Si pe buna dreptate!
Statia „Municipio” a trecut prin multe etape de modernizare. De consemnat este faptul ca in apropierea intrarii in subteran se afla o fantana care dateaza din secolul al XVI-lea, dedicata Zeului Neptun. Principala caracteristica apreciata a statiei se dovedeste a fi localizarea – in vecinate gasim cel mai important port al orasului (Molo Beverello), bogat in dovezi arheologice. In timpul lucrarilor au iesit la iveala ramasitele vechiului port din Neapolis. Doi arhitecti portughezi au realizat proiectul acestei statii- Alvaro Siza si Eduardo Souto de Moura-, folosind lava pietrificata, tencuiala alba si o multitudine de linii. De asemenea, artistii Passaggi si Michal Rovner si-au pus amprenta prin amplasarea de imagini ale orasului, dar si ale Ierusalimului, ori ale Parisului, pe alocuri segmentate de contururi umane.
Statia „Università” are doar cativa ani vechime. Proiectata de arhitectii Karim Rashid si Alessandro Mendini in anul 2011, aceasta este una dintre cele mai colorate. Peretii sunt acoperiti de nuante aprinse, vii, fucsia sau lime, intrarea este un patrat luminos, iar pe peron se afla sculpturi din otel si stalpi negri- per ansamblu reprezentarea neuronilor si a sinapselor formate in creierul uman in timpul comunicarii. Imaginea lui Dante Aligheri si cea a lui Beatrice Portinari (remarcabilul poet italian si muza sa) stau drept marturie in acest sens.
Statia „Toledo” a fost considerata cea mai frumoasa statie din Europa de catre CNN si de catre Cotidianul Daily Telegraph. Recent finalizata (2012), conform proiectiei create de arhitectul Oscar Tusquets Bianca, desemneaza impresionanta lucrare „Crater de Iuz” (Robert Wilson) – leaga interiorul cu exteriorul introducand diferite fatade ale marii, astfel ca peretii sunt invalurati. Luminozitatea si culorile care completeaza spatiul cu nuante de albastru confera un mediu fascinant pentru toti pasagerii. Titlul lucrarii este „Pe mare...tu si cu mine”.
Sfatul nostru pentru dumneavoastra: Alegeti un City Break catre Roma si calatoriti usor si rapid spre Napoli. Drumul parcurge o minunata parte a Italiei, iar pretul va fi cu adevarat accesibil.
Paris
In mod obisnuit, turistii sunt sfatuiti sa evite reteaua de metrou a Parisului. Totusi, specialistii in domeniu considera ca traseul constiutie o valenta mai extinsa decat cea de asigurare a transportului intre punctele principale ale orasului. De la intrarile in subteran realizate in stilul art nouveau, pana la organizarea inteligenta a statiilor si peroanelor, exista o multime de motive de a aprecia capitala Frantei pentru nivelul aflat sub aglomeratia stradala.
Statia „Louvre-Rivoli” este decorata ca muzeu pentru a omagia Muzeul Louvre aflat in apropiere. A fost deschisa in anul 1900 si initial a purtat doar numele „Louvre”, fiind redenumita (1989) ulterior construirii Piramidei Louvre si a unei noi intrari in muzeu prin statia „Palais Royal”. Totusi statia conserva replici ale unor minunate lucrari de arta.
Statia „Concorde” il are drept proiectant pe artistul Francoise Schein care a acoperit tunelul cu litere ale „Declarației drepturilor omului și ale cetățeanului” (1789). Incercarea de a citi cat mai multe cuvinte inainte ca trenul sa stationeze reprezinta un mod eficient si placut de a indeparta plictiseala data de asteptare. Poezia lui Ezra Pound „In a Station in the Metro” (1912) a fost inspirata de aceasta statie.
Statia „Varenne” se aseamana cu statia „Louvre-Rivoli”, expunand replici ale muzeului din apropiere, Rodin. Muzeul Rodin este considerat adesea parintele sculpturii moderne, una dintre sculpturile faimoase, „Ganditorul”, fiind replicat aici. Statuia, cunoscuta la nivel mondial, a fost denumita initial „Poetul”, dupa Dante. Peronul statiei „Varenne” este prevazut cu banci, astfel ca pasagerii pot reflecta la semnificatia operei, chiar daca nu doresc neaparat sa viziteze muzeul.
Statia „Arts et Metiers” a fost deschisa in 1904 si reproiectata in 1994, pentru marcarea celor 200 de ani de la indemeierea Conservatorului National de Arte si Meserii. Renovarea a redat statiei iluzia unui submarin, avand chiar si hublouri. Per ansamblu, imaginea pare desprinsa dintr-un roman de Jules Verne, autor care l-a si inspirat de altfel pe Francois Schuiten, un artist belgian de benzi desenate, in proiectarea acestei statii.
St. Petersburg
Reteaua de metrou din Sankt Petersburg este renumita pentru frumusetea si inventivitatea arhitecturala a statiilor sale. Prima linie a fost construita in anul 1955, iar toate cele opt statii poarta o semnificatie culturala. Ulterior extinderii, sistemul a inclus mai multe statii, marcate de aceeasi creativitate.
Avovo
Coloane impunatoare si preponderenta marmurei creaza o usoara incertitudine printre pasageri: sosesc in statie sau intra intr-un palat? Tavanul statiei este sustinut de 46 de coloane, 30 fiind din marmura, iar 16 din sticla. Bineinteles, statia are si o tema, anume apararea Leningrad-ului in asediul din timpul celui de Al Doilea Razboi Mondial. In capatul peronului se afla o pictura murala care reprezinta o femeie cu un copil. Din acest punct, in anul 1955, a plecat primul tren, facand ca reteaua de metrou din St Petersburg sa fie a doua operationala, dupa cea din Moscova.
Kirovsky Zavod
Numele revine ii statiei datorita faptului ca in apropiere se afla Fabrica Kirovsky, tema personalizarii acesteia fiind dezvoltarea industriei socialiste. Elementele reprezentate descriu diversele industrii ale fostei Uniuni Sovietice: electricitate, petrol, extractia carbunelui si productia de metale. Statia este decorata cu marmura gri. Aceasta statie a fost prima care a utilizat un sistem de iluminat artificial, care imita lumina zilei, insa ulterior acesta a fost inlocuit cu iluminare electrica obisnuita.
Narvskaya
Urmatoarea statie, Narvskaya, este de asemenea de tematica sovietica: celebrarea diferitelor profesii din intreaag Uniune Sovietica. Pe pereti se afla reliefate statuete de medici, constructori, fermieri, marinari si alte profesii apreciate. Statia avea un mozaic de mari dimensiuni, imagine a lui Stalin, acoperit in anul 1961. Numele statiei vine de la Poarta Triumfala din Narva, aflata la suprafata, martor arhitectural al comemorarii victoriei Rusiei asupra armatei lui Napoleon (1812).
Desigur, acestea sunt doar trei exemple, reteaua de metrou din St. Petersburg dispunand de multe alte elemente arhitecturale remarcabile ce merita sa fie descoperite.